SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR
„Şi era acolo un om, care era bolnav de treizeci şi opt de ani” (Ioan 5, 5)
Când vorbim despre slăbănogul care pătimea de treizeci şi opt de ani  şi zăcea pe patul său la scăldătoarea oilor, aflăm la el o comoară mare.
Această comoară nu o găsim atunci când săpăm în pământ, ci o aflăm dacă  cercetăm sufletul acestui bolnav. Găsim o comoară care nu constă în aur,  argint sau pietre scumpe, dar
 care este mult mai preţioasă decât aurul  şi decât toată bogăţia.
Ea constă în răbdare, în înţelepciune, statornicie şi o neclintită nădejde în Dumnezeu.
Bogăţia obişnuită este expusă la pânda jefuitorilor, la mâinile  tâlharilor, la viclenia slugilor necinstite, şi dacă ea scapă de toate  aceste primejdii, totuşi, adeseori, aduce proprietarului ei tot felul de  nenorociri, prin faptul că ridică asupra lui zavistnici, şi  pricinuieşte furtuni şi neplăceri de tot felul.
Bogăţia duhovnicească este scutită de toate aceste năpădiri; este mai  presus de toate aceste pândituri. Ea nu se teme nici de tâlhari, nici  de furi, nici de zavistnici, nici de clevetitori, ba chiar nici de  moarte. Prin moarte, ea nu se răpeşte de la proprietarul ei, ci, mai  mult, ea tocmai prin moarte se face proprietatea lui cea mai sigură şi  îl întovărăşeşte în cealaltă viaţă; ea se face pentru acela căruia îi  urmează un mijlocitor însemnat şi îi agoniseşte îndurarea Judecătorului  ceresc.
Această bogăţie o aflăm în sufletul celui slăbănog, care zăcea bolnav de treizeci şi opt de ani.
Şi găsim încă o mare comoară de felul acesta în sufletul lui. Să  observăm acum mai de aproape pe acest rob răbdător, precum şi pe Domnul  cel milostiv.
Treizeci şi opt de ani s-a luptat cu o boală nevindecabilă şi  neîncetat a fost chinuit de ea; cu toate acestea, el n-a pierdut  răbdarea, n-a lăsat să treacă prin limba lui nici un cuvânt de hulă, şi  nici nu s-a tânguit împotriva Făcătorului său, ci mai vârtos a suportat  pătimirile sale cu multă şi nobilă statornicie şi spunere.
Poate veţi întreba de unde ştim noi acestea, fiindcă Sfânta Scriptură nu ne spune nimic despre viaţa sa cea de mai înainte.
Este adevărat că ea ne spune numai că el a fost bolnav timp de  treizeci şi opt de ani, dar nu adaugă lămurit, că el ar fi fost necăjit,  că n-ar fi mulţumit ş.a. 
Totuşi, Scriptura arată aceasta oricui ia aminte îndeajuns la cuvintele ei şi nu le priveşte numai pe deasupra, în treacăt.
Când vezi cu cât de multă umilinţă vorbeşte el către Hristos, deşi  nu-L cunoştea şi-L socotea un simplu om, poţi chiar de aici să deduci  însuşirea cea bună a vieţii lui de mai înainte. Când Hristos a zis către  dânsul: „Voieşti să fii sănătos?”, el n-a răspuns, precum cineva ar  putea presupune: „Tu vezi că eu de un timp aşa de îndelungat zac de  slăbănogie, şi mă mai întrebi, dacă eu voiesc să fiu sănătos? Ai venit  poate ca să-ţi baţi joc de nenorocirea mea?”. El nu numai că n-a vorbit  şi nici n-a cugetat nimic de felul acesta, ci a răspuns cu toată  blândeţea şi umilinţa: „Aşa, Doamne, voiesc să fiu sănătos”.
Dacă el, după treizeci şi opt de ani, a fost aşa de blând şi  cumpătat, când puterile trupului şi tăria duhului îi erau zdruncinate de  boala cea îndelungată, poţi judeca dintru acestea ce caracter blând şi  bun a trebuit să aibă el la începutul bolii sale şi înainte.
Ştiţi cu toţii că bolnavii, la începutul suferinţei, nu sunt aşa de  cârtitori ca atunci când boala durează un timp îndelungat, când se fac  îndărătnici şi adeseori nesuferiţi.
Dar cine, după aşa de mulţi ani de boală, răspunde încă cu aşa de  multă blândeţe şi răbdare, învederat este că şi mai înainte de patima sa  a răbdat cu plăcere şi cu supunere lui Dumnezeu.
Aceasta trebuie să o socotim cu mintea noastră şi să urmăm răbdarea  acestui rob asemenea nouă. Ologirea trupului său trebuie să dea o nouă  putere sufletului nostru. Nimeni nu este atât de neputincios şi atât de  bolnav, încât, socotind patimile cele înfricoşate ale slăbănogului  nostru, să nu sufere cu bărbăţie şi cu curaj toate nenorocirile, până şi  pe cele mai grele. Nu numai vindecarea slăbănogului, dar chiar şi boala  sa ne aduce un mare folos.
Vindecarea lui îndeamnă pe toţi cei ce aud de ea a proslăvi pe  Domnul; iar boala şi neputinţa lui ne întăreşte şi pe noi în răbdare şi  ne îndeamnă la aceeaşi râvnă.
Totodată este ca o dovadă a îndurării lui Dumnezeu, că El l-a lăsat  să cadă într-o asemenea boală, şi a lăsat ca ea să dureze timp  îndelungat, din multa grijă pentru mântuirea acelui om.
Precum aurarul aruncă aurul în topitorie şi-l lasă a se încerca şi  curaţi prin foc, tot aşa şi Dumnezeu lasă sufletele oamenilor a fi  încercate de nenorocire, până ce se curăţă şi se lămuresc, şi din  această încercare trag mult folos.
De aceea, o astfel de cercetare a lui Dumnezeu este o mare binefacere pentru suflet.
Deci, dacă vine asupră-ne vreo cercetare a lui Dumnezeu, nu trebuie  să cădem în nedumerire. Căci dacă aurarul ştie cât de mult trebuie să  lase aurul în foc, şi nu-l tine acolo prea mult, Dumnezeu ştie încă mai  bine cât de mult trebuie să lase pe oameni în focul curăţiei.
Şi îndată ce El vede că noi ne-am făcut mai curaţi şi mai buni,  încetează cu încercarea, ca nu prin mulţimea chinurilor noi să ne  împiedicăm şi să cădem.
De aceea, să nu ne necăjim şi să nu fim mici la suflet când ne ajunge  vreo nenorocire neaşteptată, ci mai vârtos să ne lăsăm în voia Domnului  Dumnezeu, Care pe toate le ştie mai bine, ca să lămurească sufletul  nostru în foc până când va binevoi.
El, desigur, face aceasta numai pentru binele şi câştigul nostru. De  aceea ne sfătuieşte înţeleptul Sirah cu următoarele cuvinte: „Fiule, de  voieşti să slujeşti lui Dumnezeu, găteşte-tede ispite; smereşte-te întru  inima ta şi rabdă”(Sirah 11, 1).
El zice prin aceasta: „Lasă-te cu totul în voia Domnului, căci El  ştie bine când trebuie să ne scoată din focul necazurilor”. De aceea,  toate trebuie a le lăsa Lui şi toate a le primi cu supunere şi cu  mulţumire, fie fericire, fie nefericire. Căci şi aceasta din urmă este  un fel de binefacere.
Încă şi doctorul vindecă nu numai prin băi, mâncare bună şi plimbări  prin grădini desfătătoare, dar şi prin tăiere şi prin ardere. Şi un tată  este cu adevărat tată nu numai atunci când sărută pe fiul său şi-l  laudă, ci şi când îl mustră, îl dojeneşte şi-l pedepseşte.
Deci, fiindcă ştii că Dumnezeu este mai iubitor către noi decât toţi  doctorii, de aceea nu cârti şi nu cere de la El socoteală, spunând că  pentru ce te vindecă tocmai în felul acesta, ci, fie plăcute sau  neplăcute cele cu care El ne ceartă, noi să le primim pe amândouă cu  aceeaşi supunere.
Pe amândouă căile ne readuce Dumnezeu la sănătatea sufletului şi la  reunirea cu Dânsul. El ştie de ce are nevoie fiecare şi ce este potrivit  fiecăruia; cum şi pe ce cale trebuie să ne mântuim, şi apoi ne duce pe  acea cale.
De aceea, noi să urmăm calea pe care ne-o arată El, şi să nu cercetăm  cu teamă de este netedă şi plăcută, sau grea şi zgrunţuroasă, precum  era cea pe care El ducea pe slăbănogul nostru.
Precum am spus, aceasta era cea dintâi binefacere pentru slăbănog, că  Dumnezeu în timp aşa îndelungat a curăţit sufletul lui, ca într-o  topitorie şi în foc.
Dar o altă binefacere pe care Dumnezeu i-a arătat-o lui nu era mai  mică decât aceasta, că El i-a ajutat în această încercare, şi în timpul  încercării i-a insuflat curaj şi mângâiere.
El Însuşi era Cel care îl întărea şi îl ţinea drept, îi întindea mâna  şi nu-l lăsa să cadă. Când eu îţi spun că Dumnezeu l-a întărit pe  slăbănog, tu nu trebuie, pentru aceasta, să răpeşti lauda de la bolnav;  şi nici pe el, nici pe oricare altul, care rămâne tare cu sufletul în  încercări, să nu-l lipseşti de slava sa cea meritată.
Dar oricât de înţelepţi, oricât de tari şi puternici am fi noi, dacă  ne lipseşte ajutorul dumnezeiesc, nu putem rezista nici la cea mai mică  încercare.
Ce trebuie să vorbesc eu despre noi, oamenii cei mici şi slabi? De ar  fi cineva încă şi un Pavel, sau un Petru, sau Iacob, sau Ioan, şi i-ar  lipsi ajutorul dumnezeiesc, uşor ar fi învins, s-ar împiedica şi ar  cădea.
Spre a întări aceasta, vă voi aduce numai cuvintele lui Hristos ce  le-a zis lui Petru: „Iată satana v-a cerut să vă cearnă ca grâul; Eu  însă M-am rugat pentru line, ca să nu piară credinţa ta” (Luca 22,  31-32). El vrea să spună că, dacă nu l-ar fi ajutat pe Petru, nu ar fi  rămas statornică nici chiar credinţa acestui Apostol.
Deci, dacă Petru, care iubea aşa de înfocat pe Hristos, şi după  Invierea Domnului cuteza de mii de ori a-şi pune viaţa pentru Dânsul,  dacă acest principe al Apostolilor, pe care însuşi dumnezeiescul  învăţător l-a fericit şi pentru credinţa lui cea tare l-a numit piatră,  dacă acesta, fără de ajutorul dumnezeiesc s-ar fi clătit şi ar fi căzut  din credinţa sa, cine ar mai putea rămâne statornic fără de ajutorul  dumnezeiesc?
Dumnezeu ne dă într-adevăr ajutorul Său, de aceea zice Apostolul  Pavel: „Credincios este Dumnezeu, Care nu vă va lăsa să vă ispitiţi mai  mult decât puteţi, ci împreună cu ispita va aduce şi scăparea din ea” (I  Corinteni 10, 13).
Pavel vrea să spună că Dumnezeu, nu numai că nu lasă să fim ispitiţi  peste puterile noastre, dar că ne ajută chiar în ispită, ne sprijină şi  ne întăreşte, dacă noi facem ce se cuvine din partea noastră, şi nu ne  lipseşte bunăvoinţa, nădejdea spre Dânsul, supunerea şi răbdarea.
Nu numai când suntem ispitiţi peste puterile noastre, ci încă şi în  altfel de încercări, care nu covârşesc puterile noastre, avem nevoie de  ajutorul dumnezeiesc, dacă voim să rezistăm.
De aceea, zice Apostolul Pavel în alt loc: „Pe cat prisosesc  pătimirile lui Hristos întru noi, cu atât prisoseşte prin Hristos şi  mângâierea noastră” (II Corinteni 1, 5). Acela care lasă să vină  pătimirile asupra noastră, tot El este Care ne şi mângâie şi ne ajută în  ele.
Dar socoteşte mai departe cât de mult se îngrijea Hristos pentru  slăbănog încă şi după vindecarea lui. El nu l-a slobozit ca şi cum nu  s-ar mai fi interesat de dânsul, ci după ce l-a găsit în templu, a zis  către el: „Iată, te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti, ca  să nu-ţi fie ceva mai rău” (Ioan 5, 14).
Dacă Dumnezeu nu i-ar fi trimis boala cu un scop bun, nu l-ar fi  slobozit din ea şi nu l-ar fi întărit pentru viitor. Când El îi zice:  „ca să nu-ti fie ceva mai rău”, prin aceasta înseamnă că pe slăbănog şi  în viitor îl ameninţă nenorociri, dacă el nu va birui păcatul.
Aşadar, El l-a slobozit din boală, dar nu l-a slobozit din luptă, l-a izbăvit din pătimire, dar nu i-a luat frica şi grija, şi tocmai prin aceasta a făcut ca binefacerea arătată lui să fie permanentă şi statornică.
Un doctor grijuliu nu numai că scapă pe bolnavi de suferinţele momentane, dar caută a-i apăra şi de întâmplările viitoare. Tot aşa a făcut şi Hristos, când a întărit şi a împuternicit sufletul slăbănogului prin amintirea pătimirilor ce le-a suferit. Şi fiindcă Hristos voia ca această amintire să fie permanentă, de aceea a zis: „Să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ti fie ceva mai rău”.
Hristos a arătat binevoitoarea Sa prietenie către bolnav şi în altă  privinţă, adică tocmai în vorba care la prima vedere cuprinde o dojana.  El i-a zis numai atât: „Să nu mai păcătuieşti”.
Aşadar, nu face cunoscute păcatele lui, dar observă că i s-a  întâmplat acea boală pentru păcatele lui. Dar ce fel de păcate a  săvârşit el n-a arătat, nu i-a zis: „Tu ai făcut cutare şi cutare  nelegiuire, ai păcătuit întru aceasta sau în cealaltă”, ci i-a zis  simplu: „Să nu mai păcătuieşti”.
Deci, i-a zis numai atât cât era trebuitor, spre a-i aminti şi a-l face pe viitor mai râvnitor şi mai cu luare-aminte.
Din contra, răbdarea lui, aşteptarea şi înţeleapta lui statornicire  le-a făcut cunoscute în public, prin aceea că l-a făcut să-şi  povestească toată istoria sa şi să vorbească despre răbdarea şi  aşteptarea sa, cât de des venise la scăldătoare, cum nu avea pe nimeni  care să-l arunce acolo şi cum totdeauna alţii intrau înaintea lui (Ioan  5, 7).
Deci, Hristos nu a arătat păcatele lui.
Precum noi dorim ca păcatele noastre să fie tăcute, aşa şi Dumnezeu  mai vârtos face aceasta. El l-a vindecat în prezenţa tuturor, dar  observaţia şi sfatul cel bun i le-a dat personal.
Folosul pe care noi îl tragem de la slăbănogul din Evanghelie trebuie să fie acela, ca în toate lucrurile să ne lăsăm în voia Domnului şi toate pătimirile să le suportăm cu supunere şi cu mulţumire către milostivul Dumnezeu, pentru ca atât sarcina vieţii prezente să o uşurăm, cât şi pentru ca să ne facem părtaşi ai bunătăţilor viitoare, prin harul şi prin iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia este slava şi cinstea, acum şi în vecii vecilor. Amin.
                
        
Multumim pentru articolele acestea! Slavit sa fie Domnul ! Mult succes in continuare si spor in tot ce se face in acesti site!frumoasa lucrare..