De la un vestit filozof grec, Aristotel, a rămas o snoavă despre un măgar care, slobozit fiind din grajd între două grămezi de nutreţ, nu se putea hotărî din care să mănânce. Şi atât a tot dibuit între cele două grămezi, până ce a pierit de foame.
Un scriitor englez, Buridan, a prelucrat pe larg într-o carte întreagă această snoavă, zugrăvind prin ea chipul şi tipul oamenilor nehotărâţi. De aici a rămas numele de „măgarul lui Buridan“, de câte ori e vorba despre oameni nehotărâţi.
Acum, fireşte, istorioara lui Aristotel a fost făcută – ca orice snoavă – din închipuire. Căci oricât de nepriceput ar fi un dobitoc, tot nu moare de foame între două grămezi de nutreţ, ci se repede pe dată la una din ele.
Însă, vai, această snoavă se petrece aievea, când e vorba de viaţa noastră cea sufletească!
„Aşa zice Domnul: iată, Eu pun în faţa voastră calea vieţii şi calea morţii, moartea şi viaţa, binecuvântarea şi blestemul; alegeţi!“ (Ieremia 21, 8 şi Deut. 30, 19-20). Însă omul, nepriceputul, ce face în faţa acestei telegrame cereşti? Stă mereu nehotărât la hotarul îndoielii. Şi de Dumnezeu ar asculta, şi de lume nu s-ar lăsa. Şi cu Dum-nezeu s-ar pune bine, dar nici cu diavolul nu s-ar strica. Şi dibuie mereu între bine şi rău, între mântuire şi pieire, până ce soseşte moartea.
Au trecut cinci ani de când un creştin îmi tot spune că vrea să intre şi el în Oastea Domnului, să înceapă o viaţă nouă. Dar nu se poate hotărî, sau, mai bine zis, nu se îndură să o rupă cu lumea şi păcatele.
Cum zice cântarea Oastei: „Să intri-n Oaste nu-ndrăzneşti, / La gura lumii te gândeşti / Ş-apoi nu te-ai prea-ndura / Nici păcatele-a lăsa. / Două lumi se bat în tine / Una vrea, alta te ţine.“
Şi omul, de regulă, ascultă de lumea care-l „ţine“ în moarte şi păcat. Mântuirea este o hotărâre categorică: ori cu Dumnezeu, ori cu lumea (Iacob 4, 4); ori cu Hristos, ori cu Veliar; ori cu lumina, ori cu întunericul.
Să răsune neîncetat în urechile noastre cuvintele Domnului: „Pus-am în faţa voastră moartea şi viaţa; alegeţi!“

Preot IOSIF TRIFA, din 600 ISTORIOARE RELIGIOASE